مای بیوتی

وبلاگ مطالب خاص آرایشی بهداشتی بانوان

مای بیوتی

وبلاگ مطالب خاص آرایشی بهداشتی بانوان

نکات طلایی و ساده مراقبت از پوست

يكشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۹، ۰۱:۰۳ ق.ظ

انواع پوست شامل معمولی، خشک، چرب و مختلط می‌شود. نوع پوست هر فرد توسط عوامل ژنتیکی تعیین می‌شود و قابل تغییر نیست. مواردی مانند لکه‌ها، آکنه، حساس شدن و خطوط پوست را مشکلات یا شرایط پوستی می‌نامیم. این مشکلات را می‌توان تا حد چشمگیری مدیریت یا حتی درمان کرد.

 اما در مورد روتین؛ مهم نیست چه نوع پوستی دارید، شما باید یک برنامه‌ی روزانه یا روتین برای حفظ سلامت پوست و مدیریت برخی نگرانی‌های خاص مثل آکنه، زخم شدن‌ها و لکه‌های تیره‌ی پوست داشته باشید.

بگذارید ابتدا به سراغ روتین برویم و سپس انواع پوست و مراقبت‌های خاص مربوط به آن‌ها را توضیح دهیم.

مراقبت از پوست

۱. در مصرف کرم ضدآفتاب افراط کنید

توصیه به مصرف کرم ضدآفتاب آنقدر تکرار شده که اشاره به این موضوع به عنوان اولین نکته ممکن است حوصله‌ی شما را سر ببرد، اما استفاده از کرم ضدآفتاب آسان‌ترین راهی است که پوست شما را جوان‌تر نشان می‌دهد. خوب است بدانید ۹۰ درصد چین و چروک‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود می‌آیند، و همیشه پیشگیری بهتر و آسان‌تر از درمان است. پس سعی کنیم با استفاده‌ی مداوم از کرم ضدآفتاب مانع ایجاد چین و چروک‌ها و خطوط عمیق روی پوست بشویم. شاید خیلی‌ها ندانند اما آسیب‌ ناشی از نور آفتاب در زمستان‌ها هم به اندازه‌ی دیگر فصل‌ها سلامت پوست را تهدید می‌کند و اشعه‌ی خورشید در این فصل هم به اندازه‌ی فصول آفتابی می‌تواند قوی و آسیب‌رسان باشد، اشعه‌ی خورشید حتی از ساختمان‌ها و خیابان‌ها هم می‌تواند روی پوست صورت ما منعکس شود. پس باید به دنبال فرمولی باشیم که از پوست صورت‌مان در برابر اشعه‌های «یو وی آی» (UVA) (که باعث بروز پیری زودرس می‌شود)، و اشعه‌های «یو وی بی» (UVB) (که یکی از دلایل بروز سرطان پوست است)، محافظت کند. پس حواستان باشد همیشه از طیف گسترده‌ی کرم‌های ضدآفتاب با حداقل SPF۳۰ استفاده کنید.

۲. برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی خود را تمیز کنید

در مطالعه‌ای در بریتانیا مشخص شد برس‌‌ها و اسفنج‌های آرایشی می‌تواند محل تجمع و رشد باکتری‌های ایجاد کننده‌ی انواع آلودگی باشد، با وجود این، ۷۲درصد زنان هرگز برس و اسفنج آرایشی خود را نمی‌شویند. جسیکا وو (Jessica Wu) متخصص پوست در لوس‌آنجلس و نویسنده‌ی کتاب «تغذیه صورت» (Feed Your Face) می‌گوید: «هر دو یا سه هفته یک بار باید برس و اسفنج‌های آرایشی خود را بشویید.» چند قطره مایع تمیزکننده‌ی صورت یا شامپو را با مقداری آب‌ِ ولرم در یک فنجان یا لیوان مخلوط کنید و برس‌های خود را در لیوان تکان دهید تا تمیز شوند. سپس آنها را با آب ولرم بشویید، به آرامی تکان بدهید تا آب اضافی آنها خارج شود و بعد کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند.

 3. استفاده از سرم‌های پوستی را آغاز کنید

فران کوک‌-بولدن (Fran Cook-Bolden) مدیر بخش تخصصی بیماری‌های پوستی در نیویورک می‌گوید: «سرم‌های پوستی خیلی قوی‌تر از لوسین‌ها و کرم‌ها هستند، بنابراین با استفاده از مقدار کمی از این سرم‌ها خیلی زود می‌توانید شاهد نتایج آن باشید.» آنتی‌اکسیدان‌ از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس دفاع می‌کند، و پنتاپپتیدها نیز عامل اصلی تقویت کلاژن در پوست هستند که به آن استحکام و جوانی می‌بخشد، بنابراین دنبال سرم‌های حاوی این دو ماده باشید. سرم‌های پوستی معمولا ترکیبات مولکولی بسیار کوچکی دارند که تا عمق لایه‌های پوستی نفوذ می‌کند. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، بعد از شستن کامل پوست صورت‌تان از سرمی مناسب استفاده کنید و بعد از آن ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده بزنید تا رطوبت پوست حفظ شود.

چند توصیه برای تمام انواع پوست:

  • مایعات کافی بنوشید،
  • حداقل هفته‌ای یکبار روبالشی خود را عوض کنید،
  • موهای خود را قبل خواب بشویید یا با یک شال ببندید،
  • هر روز ضد آفتاب بزنید و این کار را ۱۵ دقیقه قبل از خروج از منزل انجام دهید.

روش های مراقبت از پوست صورت زمانی مفید و خوب هستند که انجامشان دهید! پس یک روتین پیچیده و سنگین برای خود در نظر نگیرید. با سه یا چهار موردی که ما گفتیم شروع کنید و زمانی که عادت کردید به سراغ محصولات بیشتر مثل اگزفولینت‌ها (لایه‌بردارهای سطحی)، ماسک‌های صورت و محصولات درمان لکه‌های پوستی بروید.

روش های مراقبت از پوست خانگی که نباید انجام دهید:

  • آب لیمو: آب لیمو سیتریک اسید دارد که برای پوست مفید است ولی میزان اسیدیته‌ی آن به قدری زیاد است که می‌تواند در تماس با آفتاب باعث ایجاد لکه‌های تیره‌ی پوستی شود. همچنین آب لیمو می‌تواند باعث تحریک و خشکی پوست شود.
  • جوش شیرین (بیکینگ سودا): جوش شیرین با pH حدود ۸، خاصیت بازی داشته و به پوست شما استرس وارد می‌کند. این ماده به شکل چشمگیری باعث کاهش رطوبت و کم آبی پوست می‌شود.
  • سیر: در حالت خام، سیر می‌تواند باعث حساسیت، اگزما، التهاب و تاول‌های آبکی شود.
  • خمیر دندان: مواد موجود در خمیر دندان میکروب‌ها را از بین برده و چربی‌ها را جذب می‌کنند؛ اما می‌توانند باعث تحریک و خشکی پوست شما شوند.
  • شکر: به عنوان لایه بردار کریستالی بیش از حد خشن و آسیب‌زا است.
  • ویتامین E: استفاده موضعی از ویتامین E می‌تواند باعث تحریک پوستی شود. همچنین تاثیر آن برای بهبود جای زخم اثبات نشده است.

بعضی از این مواد ممکن است طبیعی و مقرون به صرفه به نظر برسند، ولی بدیهی است که برای پوست ساخته نشده‌اند. حتی اگر بلافاصله عوارض جانبی استفاده از آن‌ها را احساس نکنید، این مواد ممکن است در بلند مدت یا به صورت تاخیری به پوست شما آسیب وارد کنند. بهترین کار استفاده از محصولاتی است که به طور اختصاصی برای پوست و صورت شما طراحی شده‌اند.

  • نگین فیروزی فر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی